SARMOVIE

watch movies ... live your dreams

SARMOVIE

watch movies ... live your dreams


من عاشق فیلمم...
من فیلم هارو تماشا نمیکنم...
زندگیشون میکنم!

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

The common case of Mason

boyhood - 2014


فیلم پسربچگی (boyhood) به کارگردانی ریچارد لینکلیتر (Richard linklater)


boyhood روایت زندگی پسربچه ای به نام "میسن" در بازه ی 6 تا 18 سالگیه...

پسری کاملا معمولی که با خواهر و مادرش زندگی میکنه و با مسایل و چالش های سن خودش دست و پنجه نرم میکنه

اما ... چیزی که این فیلم رو تبدیل به یکی از شاهکار های تاریخ سینما میکنه...

لینکلیتر در سال 2001 شروع به ساختن این فیلم میکنه ... زمانی که Ellar coltrane بازیگر نقش "میسن" 6 سالشه و فیلمبرداری در سال 2013 با بازی Ellar که حالا 18 سالشه تموم میشه!

درسته ... گذشت سالها در این فیلم واقعیه و ساخت اون 12 سال طول کشیده و در نتیجه  سن همه ی بازیگرای همه ی نقش های فیلم به طور طبیعی بالا میره و همه چیز با گذشت زمان "واقعا" تغییر میکنه!


احتمالا ریچارد لینکلیتر رو با سه گانه before sunrise , before sunset , before midnight بشناسین ... سه فیلمی که با فواصل زمانی 9 ساله بخشی از زندگی یک زوج رو روایت میکرد ... در واقع boyhood هم به نوعی با محوریت همین ایده ساخته شده با این تفاوت که همه ی این 12 سال در یک فیلم 3 ساعته خلاصه شده!

 همونطور که گفتم این فیلم روایت دوران کودکی و نوجوونی یه پسربچه ی معمولیه ... همین!!!

دقیقا نکته همینجاس ... این فیلم هیچ چیز خاصی نداره ... فقط یه زندگی واقعیه ... و واقعی و عادی بودنش تمام چیزیه که این فیلم داره!

کافیه شما یه پسر نوجوون باشین تا بتونین خودتون و چالش های زندگیتون رو در میسن ببینین... در واقع میتونین "پسربچگی" رو در سه ساعت تجربه کنین!

درسته که محوریت داستان روی زندگی میسنه اما این فیلم میتونه برای مخاطب های دیگه به "momhood" , "girlhood" , ... هم تغییر شکل بده!

از نکات جالب دیگه این فیلم مسایلیه که در فیلم بهش اشاره میشه ، مثل دوره ریاست جمهوری بوش و انتقاداتی که در اون زمان بهش بود و همینطور رقابت های انتخاباتی اوباما، که در زمان فیلمبرداری مسایل روز محسوب میشدن ولی بعد از گذشتن نردیک یک دهه از اون اتفاقات حالا برای مخاطبا (به ویژه مخاطب آمریکایی) تبدیل به نوستالژی شدن و دیدنشون و یادآوریشون میتونه جذاب باشه!


درباره بازی های فیلم...

ellar coltrane یه پسر بچه ی 6 ساله بدون تجربه بازیگری که برای بازی نقش میسن انتخاب شده و واقعا نقشش رو خوب بازی میکنه و هر چی هم که فیلم جلو میره الار هم بزرگتر میشه و تجربه بازیگریش هم بیشتر میشه و بازیش به همون نسبت جا افتاده تر میشه ... و جالبه همین سیر تکاملی، در فیلم خیلی قشنگ در شخصیت میسن جلوه میکنه و عملا در خیلی از موارد تغییرات شخصیتی و ظاهری الار در میسن دیده میشه!!(به تغییر چهره، مدل موها، صدا و رفتار ها و تناسبش با سن و شخصیت میسن/الار توجه کنین!)


Lorelei Linklater دختر ریچارد لینکلیتر نقش سامانتا خواهر میسن رو بازی میکنه و بازیش تو این نقش خوبه (البته به پای بازی الار نمیرسه) و اون سیر تکاملی طبیعتا در لورلی هم دیده میشه!

Patricia Arquette در نقش مادر میسن بازی خیلی خوبی از خودش نشون داده و برنده جایزه بهترین بازیگر زن مکمل در اسکار و گلدن گلوب هم شده!

بازی Ethan hawke هم در نقش پدر میسن بسیار زیبا و دلچسبه! ظاهرا این بازیگر خیلی مورد توجه لینکلیتره و در سه گانه مذکور هم نقش اصلی رو Ethan hawke بازی میکنه ... (به نظر من هم توانایی خاصی در ایفای اینجور نقش های "واقعی" داره)



موسیقی فیلم ...
این فیلم واقعیه ... انتظار شنیدن موسیقی ای که در طول فیلم پخش بشه و حس خاصی رو بهتون منتقل کنه رو نداشته باشین ... موسیقی این فیلم در واقع همون آهنگاییه که از ضبط خونه و ماشین پخش میشه یا شخصیت های فیلم میزنن و میخونن!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اگه فیلمو ندیدین پیشنهاد میکنم این قسمت رو نخونین



فقط یکسری نکات رو به صورت تیتر وار میگم و پیشنهاد میکنم بیشتر بهشون دقت کنین:

-علاقه ی میسن به هنر که از همون 6 سالگی دیده میشه
-ازدواج های نسبتا فرمالیته ی مادر میسن
-رابطه ی میسن با خواهرش و روابطشون با بچه های دکتر ولبراک
-تفاوت نوع تعامل پدر با بچه ها و مادر با بچه ها ... !
-ثبات پدر و شکسته شدن مادر از نظر روحی در طول زمان!
-مسایل نوستالژیک: انتخابات ، انتشار کتاب های هری پاتر ، آهنگ های بیتلز و پینک فلوید ، بازی بزرگ بیسبال ، ماشین GTO ، ...
-صحبت کردن پدر با بچه ها درباره مسایل جنسی و عکس العملشون
-روی کار اومدن گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی
-عکس العمل مادر میسن وقتی که قراره برای رفتن به کالج ترکش کنه
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

امتیاز من به فیلم: 7.9


نظرات  (۳)

این before قلانارو دیدی؟
چطورن؟
پاسخ:
آره دیدم ...
خوبن ... البته اونا هم مثل این چیز خاصی ندارن ... فقط تعاملات بین یه زن و مرد رو نشون میده
همش صحبتاییه که این دو نفر با هم میکنن ... ولی صحبتاشون جالبه!
آقا تحریک کردی ما رو ! ...
مرسی به خاطر بررسی موسیقی متن ...
پاسخ:
خواهش!
  • علیرضا محمدی
  •  آقا منتظر اینتر استالرم ها!
    بدو...
    پاسخ:
    چشم!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی